19. november 2009

Nye størudsætninger i Østersøen

Vores tyske kolleger fra " Society to Save the Sturgeon" oplyser, at de torsdag d. 12. november 2009 igen udsatte vestatlantiske stører i Pommern-bugten på grænsen mellem Tyskland og Polen i den sydlige Østersø. Det drejer sig om 110 fisk på ca. 1,2 m og over 10 kg. 10 af dem er udstyret med et særligt (hvidt) mærke, der registrerer fiskens færden. Forskerne er naturligvis meget opsatte på at få oplysninger retur fra fiskere, der måtte fange dem. Ligesom de almindelige (gule) mærker, der blot bærer et nummer, er de avancerede mærker placeret i fiskens rygfinne.

Hvis man fanger en stør med et af de hvide mærker, der ses på fotoet herunder, skal man klippe det af og sende det til en af følgende:

Peter Rask Møller, Københavns Universitet, Zoologisk Museum, Universitetsparken 15, DK-2100 København Ø, Tel.: 20 11 66 43, E-mail: PDRMoller@snm.ku.dk)

Dr. Jörn Geßner, IGB Berlin (Tel.: 030-64181626, E-mail: sturgeon@igb-berlin.de)

Society to Save the Sturgeon, Dipl. Biol. Gerd-Michael Arndt, Fischerweg 408, 18069 Rostock (Tel.: 0381-8113429, arndt@fischumwelt.de).

Støren skal som altid genudsættes, men det er tilladt at tage et foto først. Det kan være en god ide, at lade den komme sig lidt i en stor balje eller lign. Hvis det er muligt noteres nummeret, længde og vægt, samt fangstposition. Der udbetales en dusør for indsendte oplysninger. De almindelige gule mærker, der blot består af et nummer, skal endelig blive siddende på, når støren genudsættes. Du kan læse mere om udsætninger af stør i Østersøen her. (linket er til en PDF-fil)

Avanceret mærke, der løbende registrerer størens præcise færden. Foto: Jörn Gessner.

Almindeligt gult mærke, der blot består af et nummer, ses ved fiskens rygfinne. Foto: Henrik Carl.